19 februari 2015

Watermeloen baby dekentje (+patroon)

Mijn lieve vriendinnetje is vorige week bevallen van een meisje! :) 
Bij haar laatste dikke-buiken-foto stond dat de baby nu net zo groot was als een watermeloen. Ik vond dat zo een leuke vergelijking dat het kleurenthema voor haar babydekentje meteen duidelijk was...watermeloen kleurtjes!



Het patroon is een variant op de V-stich alleen dan met samen gehaakte stokjes. Het patroon vond ik hier. Ik heb een paar mini aanpassingen gedaan. Voornamelijk omdat ik geen zin had om iedere toer af te hechten en 'opnieuw' te beginnen, maar gewoon lekker snel heen en weer wilde haken. ;-)


Wat heb je nodig:
Haaknaald 4,5 & 5,5
Garen (ik heb Scheepjes Roma gebruikt)

Haak met naal 5,5 een losse ketting van ongeveer 75 cm. 
(LET OP: dit moet een veelvoud van 3 zijn + 1)

Keer je werk. (hier ga je over op naald 4,5) Haak in iedere losse een half stokje.

*Keer je werk. Haak 3 losse (dit is je eerste stokje), haak een stokje in dezelfde steek, 2 losse, haak 2 stokjes samen. (Je haakt nog steeds in dezelfde steek.) Sla 2 steken over en haak 2 stokjes samen, 2 losse en weer 2 stokjes samen in dezelfde steek. Dit herhaal je tot het eind. (LET OP! Ieder clustertje van 2 stokjes samen haken, 2 losse, 2 stokjes samen haken haak je iedere keer in dezelfde steek.)*

+Keer je werk. Haak een half vaste in de 2-losse opening van de vorige toer. (Hierdoor kom je mooier uit en blijven je clustertjes netjes boven elkaar zonder dat je randen breder worden of verspringen. +

Herhaal wat tussen de ** staat en begin iedere nieuwe toer zoals tussen de ++ beschreven staat. Tussendoor kan je natuurlijk van kleurtjes wisselen, afhankelijk van welke kleuren je mooi vind en wilt gebruiken. Ga net zo lang door tot je de gewenste lengte hebt bereikt. Haak voor de laatste toer nog een randje halve stokjes en hecht af.



Voor degene die niet zo bekend is met het samenhaken van stokjes kan dit een handig filmpje zijn.


                                             


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik lees jullie reacties graag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...