14 augustus 2017

Super zachte deken (Patroon)

Zoals beloofd volgt hier het patroon van de heerlijke zachte deken die ik laatst haakte. Ik kreeg zoveel lieve en leuke reacties op de poeder roze merino deken dat ik deze natuurlijk graag met jullie deel! :)


Ik haakte de deken met Lang Yarn Merino 120. Kleurnummer: 34.0109. Het is een hele mooie oud roze poedertint en het materiaal haakt echt fantastisch fijn! 


Het is een vrij simpel patroon en daarom (stiekem) ook erg prettig om te doen. Zo kan je met een oog naar je haakwerk kijken en met die andere gewoon lekker je favoriete serie op Netflix volgen! ;) Begrijp mij niet verkeerd ik kan heel blij worden als iets waar ik veel tijd en telwerk etc. in heb gestopt uitpakt zoals ik wil, maar na een lange dag werken is het ook heeel fijn als je lekker kan haken en niet teveel hoeft na te denken.


Mijn deken heeft een afmeting gekregen van 92 cm. bij 105 cm. Je kunt hem natuurlijk zo groot of klein maken als je zelf wilt. Daarom heb ik ook niet beschreven hoeveel opzetlossen of toeren je moet haken dat mag je helemaal zelf bepalen. :)

Genoeg gekletst. ;) Hier komt ie dan:

Naald: 4,5 en 5.
Garen: Lang Yarn Merino 120.
Gebruikte aantal bollen: 13.
** Wat tussen de sterretjes beschreven staat herhaal je de volledige toer.

* Begin met naald 5.

1. Zet een lossen ketting op van een even getal + 5 lossen (die laatste 5 lossen haak je met naald 4,5.).

* Ga verder met naald 4,5.

2. Haak 1 stokje in de 5e lossen vanaf je naald. *1 steek overslaan, 2 stokjes in de volgende steek.* Keer je werk.
3. Haak 3 lossen. Haak 1 stokje in het cluster van de laatste 2 stokjes van de vorige toer. *2 stokjes in ieder cluster van 2 stokjes van de vorige toer. (Zie de tekening.)

Herhaal toer 3 zo vaak als je wilt totdat jouw deken de gewenste lengte heeft. Zo simpel kan het zijn. ;) Ik heb mijn deken afgewerkt door om de rand 2 toeren van halve stokjes omheen te haken. Let goed op wanneer je dit doet dat je de hoekjes wat ruimte geeft door er bijvoorbeeld 3 steken in de haken zodat je de bocht om kan.

*Esther zag heel scherp dat mijn diagram niet helemaal overeenkomt met de tekst in toer 2. Er staat namelijk dat je 1 stokje moet haken in de 5e lossen vanaf je naald en op het diagram zie je 2 stokjes...in mijn enthousiasme heb ik 2 stokjes getekend terwijl dit er eentje moest zijn. :(

Los van de deken ben ik ook best een beetje trots dat ik voor het eerst een haakdiagram heb getekend! :) Ik had al zitten kliederen op papier maar dat was alleen voor mij leesbaar..(Max had het waarschijnlijk zelfs overzichtelijker kunnen doen) dus vandaar dat ik een stukje software heb gebruikt; Stitchworks

Ik hoop dat het duidelijk is en er geen foutjes in zijn geslopen en anders hoor ik het graag. ;) Veel plezier met dit patroon (als je het zo mag noemen zo lekker simpel is het. ;))





7 opmerkingen:

  1. Leuk!!! Ben er gelijk aan bezig! Zag dat je diagram wel klopt maar in je beschrijving zeg je dat in de tweede toer 1 stokje moet in de 5e losse maar dat moeten er gelijk twee zijn! Xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat scherp van je! De tekst klopt wel volgens mijn aantekeningen maar het diagram niet. Dank je wel voor je opmerking! x

      Verwijderen
  2. Onwijs gaaf patroon! Destijds ook je mandala vloerkleed gehaakt en nog steeds heel blij mee. Aangezien ik al heeeel lang 4 bollen Super Bulky van de Hema in huis heb liggen zoek ik dus een nieuw haakdoel ;) Maar zou dit patroon ook met deze wol gehaakt kunnen worden? Het is wel vrij dikke wol en op de verpakking wordt haaknaald 10 aangeraden.

    Zou er graag een sprei van maken om deels over het bed te leggen. Weet alleen niet zo goed hoe ik de maat bepaal. Stel ik wil een sprei van 150 cm lang x 200 cm breed. Haak ik dan 200 cm aan lossen op de ketting? En vervolgens haak ik zoveel toeren tot de sprei 150 cm lang is zeg maar? Ben nogal beginner dus nog niet zo in thuis hihi. Heb je wat tips?

    Alvast bedankt! Groetjes Denise

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Denise, altijd heerlijk om een nieuw project te starten! Op zich kan dat prima. Het geheel wordt dan alleen wat meer bulky, ook tof misschien als woonplaid voor op de bank. Wat betreft het aantal opzetlossen zou er gewoon een flink aantal opzetten en de centimeter ernaast leggen net zolang totdat hij zo breed is als je zou willen. xx

      Verwijderen
  3. Wat een mooi steek, heeft deze ook een naam?
    Ik zou er graag een babydeken van maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een leuk idee! Weet eigenlijk niet of de steek een naam heeft maar je kan het formaat heel makkelijk naar je eigen wens maken als je beginlossen maar een even aantal is plus 5 losse om te keren. x

      Verwijderen
  4. Ik ben al een overgrootmoeder en ik wil er voor mijn 2e achterkleinkindje dat zal komen volgend jaar een baby-dekentje van haken. Ik vind het een mooie steek. Ik zal er met veel plezier aan beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik lees jullie reacties graag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...