11 januari 2015

Patroon baby mutsje Pompon

Soms zie je iets en ben je er meteen verliefd op! Dat had ik met dit mutsje! 



De boord heeft een soort kabeltje zoals je dat normaal alleen met breien voor elkaar krijgt, maar wees niet getreurd alle niet-breiers onder ons....(tromgeroffel) het is geHAAKT!! :) Ik kwam dit patroon tegen op wolplein en het haakt zo fijn en gemakkelijk weg dat ik natuurlijk niet anders kan dan het met jullie te delen!


Het patroon geeft aan dat het mutsje geschikt is voor een baby'tje van 6 tot 12 maanden, maar het ene kindje is de andere natuurlijk niet en als je een beetje speelt met materiaal en maat haaknaald kan je het gemakkelijk aanpassen naar de maat die je zou willen hebben. Deze maattabel voor hoofdomtrekken kan een handig hulpje zijn als je het mutsje wilt maken voor een kindje wat jonger of juist wat ouder is. 

Wat heb je nodig? 
Ik gebruikte haaknaald 5 en Drops Lima garen. (Dit is een heerlijk zachte Alpaca/wolmix.)

Haak een magische ring en haak hier 10 halve stokjes in. 
Sluit de ring (en iedere volgende toer) door middel van een half vaste in de steek waarmee je de toer begon.

Haak 1 losse (dit is je begin losse en maak je bij iedere nieuwe toer) en haak vervolgens 2 halve stokjes in iedere steek. Je begint iedere toer door in de steek te haken waar ook je begin losse uitkomt. (Totaal 20 halve stokjes)

Haak 1 losse, haak in de eerste steek 1 half stokje en in de tweede steek 2 halve stokjes. Herhaal dit rondom. (30 halve stokjes)

Haak 1 losse, haak in de eerste twee steken 1 half stokje en in de derde steek 2 halve stokjes. Herhaal dit rondom. (40 halve stokjes)

Haak 1 losse, haak in de eerste drie steken 1 half stokje en in de vierde steek 2 halve stokjes. Herhaal dit rondom. (50 halve stokjes)

Haak nu 9 toeren met in iedere steek 1 half stokje.

Haak 2 losse en haak om en om een reliëfstokje voor langs en een reliëfstokje achterlangs. Dit doe je in totaal 4 toeren.

Haak 1 losse en haak 1 vaste in iedere steek.

Nu is je mutsje klaar! Maak nog een leuke pompon die je op de bovenkant vastmaakt en je mutsje is klaar om cadeau te geven of voor je eigen kleine prinsje of prinsesje te gebruiken. 

Voor uitleg omtrent het reliëfstokje is dit een handig filmpje. 


Laat je niet ontmoedigen door hoe ´professioneel´ het stokje eruit ziet. Kijk een keertje naar het filmpje en als je weet hoe je een normaal stokje haakt is dit appeltje eitje! Veel plezier!

P.S.
Geen zin of tijd om er zelf eentje te haken? Ik verloot er eentje via mijn instagram account. @carolineseignette





6 opmerkingen:

  1. hele leuke muts heb alleen 1 vraagje bij de tweede toer reliëf stokjes komt dan de voor boven de voor en de achter boven de achter of juist voor boven achter snap je wat ik bedoel? vast bedankt gr sanne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sanne, Sorry voor de late reactie ook ik was helaas door het griepvirus te grazen genomen. Ik snap wat je bedoeld hoor! ;) De voor inderdaad boven de voor en de achter boven de achter, daardoor krijg je juist de reliefbaan, anders zou hij verspringen. Liefs Caroline

      Verwijderen
  2. Hoeveel bollen van Drops Lima heb je nodig gehad voor dit mutsje?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik het goed heb (het is even geleden. ;)) had ik aan 2 bolletjes genoeg.

      Verwijderen
  3. Begin je elke nieuwe toer met een losse? Dus ook de 9 toeren nadat je 50 stokjes hebt gehaakt en de 4 toeren met reliefstokjes?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tamara, die 9 toeren na de 50 stokjes begin je inderdaad ook met 1 keerlosse en die 4 toeren reliefstokjes met 2 keerlosse zoals hierboven beschreven.
      Liefs, Caroline

      Verwijderen

Ik lees jullie reacties graag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...